Europejski Zielony Ład (EZŁ) to strategia Unii Europejskiej, której celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku i dokonanie przekształcenia europejskiej gospodarki w gospodarkę jednocześnie konkurencyjną, jak i zasobooszczędną.
Te cele mają konkretne przełożenie na poszczególne sektory, w tym na dynamicznie rozwijającą się branżę kosmetyczną. Nowe regulacje prawne stawiają przed producentami szereg wyzwań.
Odpady opakowaniowe
W centrum uwagi EZŁ znajduje się ograniczenie odpadów i promowanie recyklingu. Dotyczy to także opakowań produktów kosmetycznych. W efekcie uchwalone zostało Rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Rozporządzenie nakłada na kraje członkowskie cele w zakresie redukcji opakowań z tworzyw sztucznych. Wprowadza także wymóg, by wszystkie opakowania wprowadzane na rynek UE nadawały się do recyklingu do 2030 roku. Regulacja ta stawia także na opakowania wielokrotnego użytku, w tym systemy uzupełniania produktów.
„Zero zanieczyszczeń”
Strategia „Zero Zznieczyszczeń” (Zero Pollution Plan) ma na celu stopniowe wyeliminowanie szkodliwych substancji chemicznych. Strategia ta dotyka akty prawne będące w centrum zainteresowania branży kosmetycznej:
- Rozporządzenie REACH
To kluczowy akt prawny, który reguluje stosowanie chemikaliów. W jego ramach regularnie weryfikuje się i ogranicza użycie substancji szkodliwych dla zdrowia i środowiska, co ma bezpośrednie przełożenie na skład kosmetyków. Zmiany mają dotknąć zarówno Rozporządzenie REACH, jak i Rozporządzenie CLP, regulujące kwestie substancji stwarzających bezpieczeństwo.
- Rozporządzenie w sprawie produktów kosmetycznych
Ten akt prawny ustanawia zasady dotyczące m.in. składu kosmetyków. W ramach rewizji i bieżących prac legislacyjnych, wprowadza się zakazy lub ograniczenia dla substancji, takich jak siloksany. które są uważane za trwałe zanieczyszczenia środowiska, oraz mikroplastiki, których użycie w kosmetykach spłukiwalnych jest stopniowo zakazywane.
Zrównoważone produkty
Aby ułatwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów, Unia Europejska wprowadziła regulacje mające na celu zwiększenie transparentności.
- Rozporządzenie w sprawie ustanowienia ram ustalania wymogów ekoprojektu w odniesieniu do zrównoważonych produktów
Rozporządzenie zawiera upoważnienie dla Komisji do przyjęcia aktów wykonawczych zawierających szczególne wymogi ekoprojektu dla poszczególnych produktów. Wymogi te powinny poprawiać takie cechy, jak m.in. trwałość, możliwość ponownego użycia, zdatność do recyklingu, możliwość odzyskania materiałów, czy też wpływ na środowisko.
- Dyrektywa w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej
Ten akt prawny ma na celu zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych, w tym wprowadzania w błąd za pomocą „greenwashingu”. Oznacza to, że producenci muszą udowodnić prawdziwość swoich „zielonych” deklaracji, a konsumenci zyskują narzędzia do weryfikacji takich informacji.
Pozostałe regulacje wpływające na branżę
Istnieją także inne, mniej oczywiste regulacje, które mają wpływ na przemysł kosmetyczny:
- Dyrektywa w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych
Jej zrewidowana wersja wprowadza mechanizm rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W jego ramach, to branża kosmetyczna i farmaceutyczna ma w dużym stopniu finansować oczyszczanie ścieków z mikrozanieczyszczeń, co jest źródłem kontrowersji i dużym wyzwaniem finansowym dla firm.
- Dyrektywa SUP (Single-Use Plastics)
Zakazuje wprowadzania do obrotu wybranych produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym m.in. plastikowych patyczków higienicznych.