Komisja Europejska opublikowała 19 listopada 2025 r. wytyczne dla przedsiębiorców dotyczące stosowania Rozporządzenia 2023/988 (GPSR), dotyczącego ogólnego bezpieczeństwa produktów konsumenckich.
Wytyczne wyjaśniają szczegółowo, jak w praktyce stosować obowiązki wynikające z GPSR, szczególnie przez producentów, importerów, dystrybutorów, sprzedawców internetowych.
Co obejmują nowe wytyczne
Dokument Komisji przedstawia krok po kroku, jak przedsiębiorcy mają wdrożyć GPSR. Najważniejsze obszary to:
- Ocena ryzyka i dokumentacja techniczna
Wytyczne wskazują jak ważne jest to, by każda firma umiała wykazać, że produkt został oceniony pod kątem ryzyka. Komisja przedstawia bardzo praktyczny model tego, jak ma wyglądać dokumentacja techniczna, od opisu produktu, przez analizę ryzyk, po środki ich ograniczania.
- Informacje i oznakowanie produktu
Wytyczne precyzują, jakie dane muszą znaleźć się:
- na produkcie,
- na opakowaniu,
- w ofercie online
- Zgłaszanie wypadków i obsługa incydentów
Wytyczne podkreślają, że przedsiębiorcy muszą reagować na każdy sygnał dotyczący bezpieczeństwa produktu. Producent ma obowiązek zgłosić wypadek poprzez Safety Business Gateway. W Wytycznych dokładnie wyjaśniono, kiedy zdarzenie uznaje się za wypadek dotyczący bezpieczeństwa i kto odpowiada za zgłoszenie
- Obowiązki w sprzedaży internetowej
Komisja zwraca szczególną uwagę na e-commerce:
- produkt oferowany online musi mieć te same informacje, które znajdują się na fizycznym opakowaniu,
- wymagane jest zapewnienie widoczności danych o producencie,
- platformy marketplace muszą prowadzić kontrole, reagować na zgłoszenia i współpracować z organami nadzoru.
- Produkt niebezpieczny
Wytyczne precyzują sposób informowania konsumentów o wycofaniu produktów. Informowanie powinno zawierać obowiązkowe elementy ogłoszenia, spełniać obowiązek zapewnienia minimum dwóch form rekompensaty (np. zwrotu, naprawy, wymiany) oraz sposób prowadzenia komunikacji.
Zgodnie z dokumentem Komisji, GPSR dotyczy wszystkich przedsiębiorstw uczestniczących w łańcuchu dostaw, niezależnie od wielkości. Wytyczne pokazują, jak określić własną rolę (producent, importer, dystrybutor, platforma online), co jest szczególnie istotne w modelach wielokanałowych i w sprzedaży internetowej.
GPSR stosuje się już od grudnia 2024 r., a wytyczne z 2025 r. stanowią pierwszy kompleksowy poradnik, jak firmy mają stosować te przepisy, po roku pierwszych doświadczeń.



