W maju 2024 roku Rada Reklamy opublikowała kompleksową samoregulację w obszarze etycznej reklamy suplementów diety. Dokument stał się ważną częścią Kodeksu Etyki Reklamy
Kompleksowa samoregulacja ma stanowić jasny kierunek wśród przedsiębiorców w zakresie standardów, które powinni stosować. Co konkretnego zakłada?
🚫 Ograniczenia w reklamie suplementów diety
Zgodnie z treścią samoregulacji reklama suplementów diety nie może m.in.:
- wprowadzać odbiorcy w błąd m.in. co do właściwości lub statusu suplementu diety;
- sugerować, że przyjmowanie suplementu diety gwarantuje skutek lepszy lub taki sam, jak w przypadku leczenia produktem leczniczym;
- sugerować, że suplement diety stanowi rozwiązanie problemu zdrowotnego;
- w nieuzasadniony sposób budzić uczucia lęku;
- być prowadzona w stosunku do suplementów diety, które nie zostały zgłoszone w systemie powiadomień do GIS;
- zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych suplementów diety lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych suplementów diety;
- przypisywać suplementom diety właściwości leczniczych, wykorzystywać wizerunku personelu medycznego ani nawiązywać do nazw chorób, chyba że wynika to bezpośrednio z przepisów prawa.
📢 Obowiązkowe elementy w reklamie audiowizualnej
Każda reklama suplementów diety powinna zawierać jednoznaczną informację o kategorii produktu -> suplement diety.
Ponadto wytyczne zakładają konieczność oznaczenia reklamy audiowizualnej suplementu diety informacją „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych”.
Tam, gdzie reklama zawiera oświadczenia zdrowotne zamieszcza się dodatkowo ostrzeżenie o treści „Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety. Zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia mają istotne znaczenie”.
Samoregulacja jednocześnie szczegółowo określa kwestie techniczne w zakresie sposobu nadawania wskazanych komunikatów.
🎥 A co z reklamą prowadzoną przez influencerów?
Według wytycznych reklama suplementów diety prowadzona przez influencera nie może stanowić kryptoreklamy i powinna zostać oznaczona zgodnie z Rekomendacjami Prezesa UOKiK dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych.
📝 W dokumencie znajdziemy również wytyczne w zakresie:
- reklamy skierowanej do osób wykonujących zawód medyczny;
- reklamy prowadzonej podczas konferencji, szkoleń i innych wydarzeń;
- reklamy prowadzonej w aptekach, podmiotach prowadzących działalność leczniczą, jak i sklepach ogólnodostępnych.
Pełny tekst samoregulacji można znaleźć pod linkiem: https://radareklamy.pl/etyka-reklamy-suplementow-diety/