Kwestia prawidłowej reklamy różnych kategorii produktów była niejednokrotnie poruszana przez prawników z FoodMedLaw.

Nadchodzące zmiany w reklamie wyrobów medycznych, możliwe oświadczenia w reklamie środków spożywczych oraz orzecznictwo sądów w zakresie reklamy produktów leczniczych są tematem niejednej publikacji.

Reklama produktów w mediach społecznościowych dotychczas rządziła się swoimi ,,prawami”, na co uwagę zwrócił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Z końcem września UOKiK opublikował dawno wyczekiwane rekomendacje dotyczące marketingu prowadzonego za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Organ podszedł do sprawy bardzo poważnie!

W pierwszej kolejności opracowane definicje podstawowych zagadnień – jedna z takich definicji dotyczy reklamy. Przypominamy, że definicji reklamy nie znajdziemy ani w ustawie o wyrobach medycznych, ani w prawie farmaceutycznym.

Zgodnie z rekomendacjami reklama to: „przekaz handlowy zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług. Reklamą jest też autopromocja, czyli reklama produktów lub usług własnych (por. art. 4 pkt 17 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji). Ponadto reklamą jest przekaz handlowy zmierzający do promowania marki.”

Jaka jest najważniejsza zasada reklamy w social mediach? Oznaczenie reklamy!

Jak oznaczyć reklamę, aby była zgodna z rekomendacjami?

  • oznaczenie dwupoziomowe – czyli skorzystanie zarówno z funkcjonalności platformy, jak i oznaczenia we własnym zakresie (np. w opisie, na zdjęciu lub filmie, w narracji materiału);
  • wskazania takie jak – #reklama, #materiałreklamowy, #postsponsorowany, #autopromocja, #autoreklama, #prezent;
  • rzetelne poinformowanie o okolicznościach powstania materiału – twórca może uczynić to np. w opisie lub w narracji poprzez ustne potwierdzenie tego w samym materiale;
  • wskazanie promowanej marki.

Czego unikać?

  • oznaczania w sposób niewidoczny – czyli w kolorze zlewającym się z tłem lub w niewidocznym miejscu takim jak zakładka ,,więcej”;
  • oznaczeń w języku innym niż polski – np.: #commercial;
  • skrótów – #ad;
  • form niejednoznacznych – zdaniem organu określeniem niejednoznacznym jest wskazanie #współpraca.

Należy podkreślić, że rekomendacje powinny być stosowane we wszystkich mediach społecznościowych.

Nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych może nieść za sobą konsekwencje prawne dla influencera, agencji reklamowej i reklamodawcy.

Jakie?

  • Administracyjnoprawne, np.: nałożenie kary pieniężnej do 10% obrotu;
  • Cywilnoprawne, np.: zasądzenie odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.

Zachęcamy do zapoznania się z rekomendacjami UOKiK, ponieważ dotyczą one również reklamy produktów kosmetycznych oraz środków spożywczych, w tym suplementów diety za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Rekomendacje są dostępne pod adresem: https://uokik.gov.pl/influencer_marketing.php#faq4861

W przypadku wątpliwości w zakresie poprawności reklamy zachęcamy do współpracy z naszymi ekspertami!

Przewiń do góry