22 sierpnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rządu opublikowany został projekt nowelizacji ustawy – Prawo farmaceutyczne, który zakłada uchylenie obowiązującego od lat całkowitego zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych.

Jakie są założenia?

Dotychczas polskie przepisy przewidywały całkowity zakaz reklamy aptek i ich działalności. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku w sprawie C-200/2024 uznał jednak, że takie rozwiązanie jest nadmiernie restrykcyjne i nieproporcjonalne wobec celów ochrony zdrowia publicznego.

Założeniem projektu jest wprowadzenie ograniczeń w treści reklamy, które mają zabezpieczać pacjentów przed zachęcaniem do nabywania leków i innych produktów aptecznych czy korzystania z usług apteki w sposób nieracjonalny, w oderwaniu od rzeczywistych potrzeb zdrowotnych pacjenta.

Nowe przepisy będą uniemożliwiały prowadzenie reklamy wykraczającej poza standard obiektywizmu i neutralności przekazu reklamowego. Zgodnie z wytycznymi TSUE, reklama będzie mogła obejmować także usługi świadczone przez farmaceutów pod warunkiem, że odbywać się to będzie w sposób poszanowujący zasady wykonywania zawodu oraz etykę farmaceutyczną.

Jednocześnie projekt przewiduje istotne zaostrzenie sankcji. Proponuje się trzykrotne podwyższenie maksymalnej wysokości kary pieniężnej za naruszenie przepisów dotyczących reklamy aptek.

Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Projekt nowelizacji oznacza istotną zmianę w prowadzeniu działalności aptecznej w Polsce albowiem otwiera możliwość prowadzenia działań marketingowych przez apteki. Reklama aptek przestanie być całkowicie zakazana, ale będzie wymagała odpowiedzialnego podejścia i dostosowania do nowych standardów prawnych.

Przewiń do góry