Dnia 27 października 2025 r. Inspekcja Promocji Produktów Zdrowotnych (Keuringsraad) opublikowała wytyczne dotyczące używania terminu „probiotyki” w oznakowaniu oraz materiałach promocyjnych suplementów diety sprzedawanych w Holandii.
Zgodnie ze stanowiskiem holenderskiego organu:
- Termin „probiotyki” nie może stanowić nazwy produktu
Przykładowo użyte w nazwie określenie „probiotyk” (np. „Probiotic Pro”) będzie traktowane jest jako niedozwolone oświadczenie zdrowotne. Holenderska Inspekcja uznała bowiem, że termin „probiotyki” sugeruje korzyść zdrowotną (stwierdzając, że produkt zawiera żywe mikroorganizmy mające pozytywny wpływ na zdrowie). - Nie można używać terminu „probiotyki” w reklamach
Termin „probiotyki” nie może być stosowany w reklamach, postach w mediach społecznościowych ani innych materiałach marketingowych.
Dozwolone jest jednak użycie tego terminu w funkcji wyszukiwania na stronie internetowej — co umożliwi konsumentom łatwo znaleźć produkty z tej kategorii, bez traktowania tego określenia jako oświadczenia zdrowotnego.
- Stosowanie terminu „probiotyki” jest dopuszczalne w celu określenia rodzaju produktów
Termin „probiotyki” może być stosowany w oznakowaniu tylko jako neutralne określenie kategorii, opisujące grupę produktów zawierających żywe mikroorganizmy.
Ponadto w wytycznych określono szczegółowe warunki dopuszczalnego użycia terminu „probiotyki”.Termin ten może pojawić się tylko raz na opakowaniu. Wszelkie powtórzenia traktowane będą jako domniemane oświadczenie zdrowotne. Termin ten musi być również wyraźnie podrzędny względem nazwy produktu i innych autoryzowanych komunikatów.
Wytyczne holenderskiego organu, choć nie mają charakteru prawnie wiążącego, jasno wskazują preferowany sposób opracowywania oznakowania i formułowania komunikacji marketingowej dotyczącej produktów probiotycznych, zapewniając producentom i dystrybutorom praktyczny punkt odniesienia w celu zgodnego przedstawiania produktów na rynku.



