Przepisy wdrażające do porządku krajowego dyrektywę Omnibus obowiązują już od paru miesięcy, ale przedsiębiorcy wciąż mają wątpliwości, jak prawidłowo prezentować ceny produktów i usług. Ogólna zasada stanowi, że w przypadku obniżek należy zaprezentować (w tym samym miejscu i czasie) najniższą cenę produktu z 30 dni przed obniżką.

Przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek.

  • Jeżeli chcesz przedstawić wysokość rabatu w wartości procentowej, pamiętaj aby wyliczyć go od najniższej ceny z 30 dni przed obniżką a nie od ceny „katalogowej”, „regularnej”. Możesz również wyliczyć rabat procentowy od ceny regularnej, ale prezentacja tej informacji jest dodatkowa, nie może wprowadzać w błąd i utrudniać porównania cen.
  • Wyjaśnij konsumentowi, jakie ceny prezentujesz. Jeśli organizujesz promocję, przedstawiaj: aktualną cenę promocyjną i obok niej najniższą cenę z 30 dni przed obniżką – opisz ją w ten sposób, aby konsument wiedział, co to za cena, ale nie używaj niejednoznacznych pojęć takich jak „cena referencyjna”, „cena odniesienia”, „cena omnibus”. Możesz podać jeszcze trzecią cenę, katalogową, regularną, ale w sposób czytelny dla klienta.
  • Jeśli sprzedajesz jednocześnie w sklepie stacjonarnym i przez Internet, przedstawiaj informację o obniżeniu ceny produktu w danym kanale sprzedaży z uwzględnieniem najniższej ceny z 30 dni przed obniżką w tym konkretnym kanale sprzedaży.
  • KODY RABATOWE: jeżeli udzielasz konsumentowi rabatu w postaci kodu (vouchera, bonu), musisz poinformować go o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką i to niezależnie, czy jest to kod zniżkowy „na wszystko”, czy na określony produkt, czy musi być wpisany przez klienta, czy jest dodawany automatycznie – zrób to najpóźniej na etapie zastosowania tego kodu. Natomiast nie masz obowiązku podawania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką, jeśli kod rabatowy nie odnosi się do konkretnego towaru czy usługi np. w przypadku indywidualnej oferty rabatowej na dowolny produkt z okazji urodzin klienta lub też gdy kod rabatowy obowiązuje na cały koszyk lub dowolny produkt w koszyku (kod rabatowy wpisywany „w koszyku”, na towary, których dobór konkretyzuje sam konsument).
  • PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE: zarówno rabaty „na wszystko” jak i na konkretny produkt, dla uczestników programu lojalnościowego należy potraktować jako informację o obniżeniu ceny i w takiej sytuacji musisz przedstawić najniższą ceną z 30 dni przed obniżką. Nie ma natomiast takiego obowiązku w przypadku przyznania rabatu na kolejne zakupy czy też wymiany zebranych w programie punktów na produkt.
  • W przypadku towarów szybko psujących się lub z okresem przydatności do spożycia nieprzekraczającym 14 dni od wprowadzenia do oferty (np. pieczywo, świeże owoce i warzywa) obok informacji o aktualnej, obniżonej cenie powinieneś podać cenę sprzed pierwszego zastosowania obniżki. Jednakże jeśli jesteś przedsiębiorcą oferującym usługę przygotowania i dostawy jedzenia, masz obowiązek podać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
  • Towar niepełnowartościowy możesz sprzedać za niższą cenę, niż pełnowartościowy, nie informując konsumentów o promocji i nie przedstawiając najniższej sceny z 30 dni. Jeśli jednak chcesz porównać cenę towaru pełnowartościowego z niepełnowartościowym zrób to tak, aby nie wywoływało to wrażenia obniżki a jeśli towar pełnowartościowy jest w promocji – porównaj właśnie tę cenę promocyjną z ceną towaru niepełnowartościowego.
  • Możesz porównać cenę oferowanego przez siebie produktu z ceną rekomendowaną przez producenta. Jeśli nie wiąże się to z dodatkową obniżką u Ciebie, nie musisz podawać najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
  • Zasady obowiązują nie tylko prezentowanie cen towarów, ale również usług.
  • Zasady nie obowiązują, jeśli obniżasz cenę bez informowania konsumentów o obniżce lub jeśli obniżasz cenę z uwagi na przyjęte rozwiązania ustawowe, np. Kartę Dużej Rodziny czy redukcję VAT.

Pamiętaj, aby prezentować ceny w sposób czytelny, widoczny, jednoznaczny, niebudzący wątpliwości i umożliwiający porównanie cen. Jeśli masz wątpliwości, czy prawidłowo prezentujesz ceny, zachęcamy Cię do skorzystania z usług naszej Kancelarii.

Opracowano na podstawie wytycznych „Informacja o obniżce ceny. Wyjaśnienia Prezesa UOKiK”.

Przewiń do góry