Zmiany w polskim ustawodawstwie dotyczące konopi stają się faktem!
Nie tak dawno informowaliśmy Państwa o dwóch projektach nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Pierwszy z nich dotyczył podwyższenia limitu THC do 0,3 % w suchej masie oraz możliwości uprawy konopi innych niż włókniste i zbiór ziela lub żywicy konopi innych niż włókniste, w celu wytwarzania surowca farmaceutycznego przez instytuty badawcze. Kolejny projekt zawierał propozycje zmiany w kwestii uprawy konopi włóknistych poprzez powołanie do życia rejestru producentów konopi włóknistych oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu konopi włóknistych.
Podczas 48. posiedzenia Sejmu przeprowadzono prace związane z powyższymi projektami, a także przeprowadzono głosowania w sprawie proponowanych poprawek. Z przyjemnością informujemy, że oba projekty zostały uchwalone w Sejmie – ze znaczną przewagą głosów za!
Ustawy trafią teraz do Senatu, który wyrazi swoje zdanie na temat proponowanych zmian.
Senat ma trzy możliwości decydowania o kształcie ustawy:
- Senat może odrzucić ustawę w całości; wtedy ustawa jest przekazywana Sejmowi z zaznaczeniem, iż Senat nie wyraża zgody na daną ustawę;
- Senat może przyjąć ustawę bez zmian; wtedy marszałek Sejmu przekazuje ustawę prezydentowi do podpisu;
- Senat może wnieść poprawki do ustawy; wtedy ustawa ponownie trafia do Sejmu, by ten rozpatrzył poprawki wniesione przez Senat.
Podsumowując, najważniejsze zmiany ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii obejmują:
- Zmiany definicji konopi włóknistych oraz ziela konopi innych niż włókniste – suma zawartości delta-9-tetrahydrokannabinolu oraz kwasu tetrahydrokannabinolowego nie przekracza 0,3% w przeliczeniu na suchą masę (w przypadku ziela konopi innych niż włókniste przekracza 0,3% THC);
- Uprawy konopi innych niż włókniste i zbiór ziela lub żywicy konopi innych niż włókniste, w celu wytwarzania surowca farmaceutycznego, mogą być prowadzone, po uzyskaniu zezwolenia Głównego Inspektora Farmaceutycznego, przez instytut badawczy;
- Wprowadzenie definicji producenta maku oraz producenta konopi włóknistych;
- Rozszerzenie katalogu przeznaczenia uprawy konopi włóknistych;
- Powołanie do życia rejestru producentów maku oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu maku;
- Powołanie do życia rejestru producentów konopi włóknistych oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu konopi włóknistych;
- Zmiana organu, który zajmuje się uprawą konopi, aktualnie zezwolenie wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta), po wejściu w życie nowelizacji wpisu będzie dokonywał Dyrektor oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Obie ustawy zostały notyfikowane Komisji Europejskiej zgodnie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, które wdraża postanowienia dyrektywy (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego.
Zmiany w polskim ustawodawstwie dotyczące konopi stają się faktem!
Nie tak dawno informowaliśmy Państwa o dwóch projektach nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Pierwszy z nich dotyczył podwyższenia limitu THC do 0,3 % w suchej masie oraz możliwości uprawy konopi innych niż włókniste i zbiór ziela lub żywicy konopi innych niż włókniste, w celu wytwarzania surowca farmaceutycznego przez instytuty badawcze. Kolejny projekt zawierał propozycje zmiany w kwestii uprawy konopi włóknistych poprzez powołanie do życia rejestru producentów konopi włóknistych oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu konopi włóknistych.
Podczas 48. posiedzenia Sejmu przeprowadzono prace związane z powyższymi projektami, a także przeprowadzono głosowania w sprawie proponowanych poprawek. Z przyjemnością informujemy, że oba projekty zostały uchwalone w Sejmie – ze znaczną przewagą głosów za!
Ustawy trafią teraz do Senatu, który wyrazi swoje zdanie na temat proponowanych zmian.
Senat ma trzy możliwości decydowania o kształcie ustawy:
- Senat może odrzucić ustawę w całości; wtedy ustawa jest przekazywana Sejmowi z zaznaczeniem, iż Senat nie wyraża zgody na daną ustawę;
- Senat może przyjąć ustawę bez zmian; wtedy marszałek Sejmu przekazuje ustawę prezydentowi do podpisu;
- Senat może wnieść poprawki do ustawy; wtedy ustawa ponownie trafia do Sejmu, by ten rozpatrzył poprawki wniesione przez Senat.
Podsumowując, najważniejsze zmiany ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii obejmują:
- Zmiany definicji konopi włóknistych oraz ziela konopi innych niż włókniste – suma zawartości delta-9-tetrahydrokannabinolu oraz kwasu tetrahydrokannabinolowego nie przekracza 0,3% w przeliczeniu na suchą masę (w przypadku ziela konopi innych niż włókniste przekracza 0,3% THC);
- Uprawy konopi innych niż włókniste i zbiór ziela lub żywicy konopi innych niż włókniste, w celu wytwarzania surowca farmaceutycznego, mogą być prowadzone, po uzyskaniu zezwolenia Głównego Inspektora Farmaceutycznego, przez instytut badawczy;
- Wprowadzenie definicji producenta maku oraz producenta konopi włóknistych;
- Rozszerzenie katalogu przeznaczenia uprawy konopi włóknistych;
- Powołanie do życia rejestru producentów maku oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu maku;
- Powołanie do życia rejestru producentów konopi włóknistych oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu konopi włóknistych;
- Zmiana organu, który zajmuje się uprawą konopi, aktualnie zezwolenie wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta), po wejściu w życie nowelizacji wpisu będzie dokonywał Dyrektor oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Obie ustawy zostały notyfikowane Komisji Europejskiej zgodnie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, które wdraża postanowienia dyrektywy (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego.